Zoner og Vinter.

I mitt første innlegg på bloggen sa jeg at jeg kanskje kom til å skrive noen tekniske poster etterhvert. Jeg tenker at siden bildene kommer til å ha litt teknisk informasjon, så er det på plass med en begreps forklaring. Jeg bruker zone systemet, utviklet av Ansel Adam’s på slutten av 1930-tallet. Dette systemet gir deg full kontroll over høylys og skygger. Jeg føler meg ikke helt komfortabel med å skrive en zone system guide, men jeg kan skrive hvordan jeg bruker det. Når jeg måler lyset, bruker jeg en Pentax digital spotmeter (det er den eneste jeg noensinne har brukt og jeg liker den godt). Det første jeg gjør er å måle skyggene, så får jeg opp en tall-verdi i spotmeter. La oss si at denne verdien er 10. Det jeg gjør nå, er at stiller verdien opp to hakk, til 12. Dette gjør at skyggene blir skygger og man har riktige mellomtoner. Lysmåleren måler alltid 18%gråtone, dette er den mildeste gråtonen som finnes. Man vil ikke ha skyggene så lyse. Det neste jeg gjør er å måle høylysene. Hvis det er mer enn 4 stopp mellom høylys og skygger, må jeg forandre fremkallingstiden. Fremkallingstiden blir da kortere. Det forrige bildet jeg la ut var fremkalt med N-1,5. Det vil si at det er fremkalt kortere enn den normale tiden. Man kan ha opp til N-3 og N+2. Dette er noe man nesten må finne ut av selv, eller kjøpe en bok. Jeg kommer ikke til å gå noe nærmere inn på det med det første.

Vinteren er et tid jeg liker godt fotomessig. Jeg syns fjell og naturen ser mye bedre med litt snøkledning. Fjellene ser så nakne ut om sommeren. Om vinteren viser de seg i all sin prakt. Tidligere i dag var jeg ute for å fotografere vinteren. Jeg fikk gjort 2 eksponeringer før jeg hastet meg hjem, for å hente en ekstra film holder. Jeg var relativt fornøyd med de to eksponeringene jeg hadde gjort, men jeg ville ha mer. Så jeg hastet meg ut igjen for å fotografere fjelltoppene i distansen. Så gjorde jeg en fantastisk blunder, jeg trøkket rett i en hengemyr. Støvelen min ble til et badekar og jeg måtte ta av meg sokken, og gå hjem med halen mellom beina. Det var ikke så artig å gå med naken fot i en våt støvel – så det skal jeg prøve å unngå i fremtiden. “Heldigvis” ble det tykk tåke og snøvær når jeg var på vei hjem, så jeg gikk ikke glipp av noen bilder. Bildene jeg fikk tatt skal jeg fremkalle i kveld, og det blir N-1 fremkalling. Får forhåpentligvis tid til å scanne de i morgen, men frem til da legger jeg ut et bilde fra iPhonen.

IMG_0889

 

 

 

Bildet er nå ferdig fremkalt og scannet. Her er en foreløbig versjon frem til jeg får kontaktkopiert det. svolvaer159

Leave a comment